Ako vytvoriť myšlienkovú mapu?
Výraz myšlienková mapa sa používa pre označenie stručných poznámok k nejakej téme, ktoré si však nezaznamenávame v podobe súvislých textov alebo v odrážkach pod sebou, ale graficky, prostredníctvom rôznych navzájom prepojených zjednodušených kresieb alebo kreslených schém, do ktorých vpisujeme tému vystihujúce kľúčové slová, slovné spojenia či zjednodušené charakteristiky. Pri tvorbe takýchto "kreslených" poznámok je nutné celý čas intenzívne premýšľať (Čo je podstata prečítaného textu? Ako to výstižne a zrozumiteľne znázorniť?), čím si zároveň lepšie zapamätávame informácie a súvislosti. Je to oveľa prehľadnejší a teda efektívnejší spôsob robenia si poznámok a učenia sa.
1. krok
Pozorne si prečítam a prezriem vopred určené strany v učebnici či inom zdroji - no nielen text, ale aj obrázky, popisky pod obrázkami, mapy alebo úryvky prameňov. Pri čítaní rozmýšľam nad prečítaným a videným, kladiem si otázky, o čom to je, čo je podstata, čo si treba pamätať a pod.
2. krok
Pripravím si čistý papier veľkosti A4 alebo A3 (resp. pracujem s už predtlačeným pracovným listom) a písacie potreby (okrem obyčajného modrého pera alebo čiernej fixy používam aj farebné písacie potreby na zvýraznenie alebo skrášlenie častí myšlienkovej mapy).
3. krok
Myšlienkovú mapu si označím výstižným názvom spracovávanej témy, aby som sa po čase vedel v množstve vytvorených myšlienkových máp orientovať, a nezabudnem do dolného rohu listu (potom už vždy na rovnaké miesto) uviesť zdroj a strany, z ktorých som čerpal informácie.
4. krok
Vypíšem si kľúčové slová, čo sú slová alebo slovné spojenia, ktoré vystihujú to, o čom sa v zdroji najviac píše. Vypíšem ich pod seba do stĺpca na okraj listu tak, aby zbytočne nezaberali veľa priestoru. (Ak pracujem s predtlačeným listom, kľúčové slová vpisujem na označené miesto v liste.)
5. krok
Tému spracujem prostredníctvom schém (charakteristické znaky, priestorové schémy, časová os, príčina a následok). Počet schém si naplánujem podľa množstva kľúčových slov tak, aby som tému obsahovo čo najlepšie vystihol. Každé z kľúčových slov použijem aspoň v dvoch schémach.
6. krok
Keď už viem, koľko schém budem potrebovať, rozplánujem si, ako ich prehľadne rozmiestním, aby jedna schéma nezaberala pol listu a ostatné sa tiesnili v rohu a boli nečitateľné. (Ak pracujem s predtlačeným listom, schémy sú v ňom už načrtnuté.)
7. krok
Schému charakteristických znakov zobrazím v podobe ústredného políčka a na neho napojených minimálne šesť polí. Do ústredného vpíšem jedno z kľúčových slov a do ostatných charakteristické znaky, ktoré ho vystihujú. Pre iné kľúčové slovo novú schému. (Ak pracujem s predtlačeným listom, informácie vpisujem rovnakým postupom do už načrtnutých políčok.)
8. krok
Časovú os zobrazím v podobe dvoch rovnobežných priamok, pričom na hornú zaznačím historické epochy a medzníky všeobecnej (resp. slovenskej) periodizácie dejín a farebne zvýrazním, ktorej epochy sa týka táto téma. Na spodnú os zaznačím dátumy a udalosti samotnej témy. (Ak pracujem s predtlačeným listom, informácie vpisujem rovnakým postupom do už načrtnutej osy.)
9. krok
Priestorovú schému zobrazím v podobe kruhu s popisom, akú oblasť sveta a v ktorom období zobrazuje. Do kruhu zjednodušene zakreslím zvolenú lokalitu (resp. útok, migráciu a pod.), ale aj jej geografické okolnosti (najbližšie more, susediace štáty a pod.). (Ak pracujem s predtlačeným listom, informácie vpisujem rovnakým postupom do už načrtnutých kruhov.)
10. krok
Schému príčiny a následku zobrazím v podobe troch políčok pod sebou. Do políčka uprostred vpíšem kľúčové slovo (jav, udalosť a pod.), nad neho príčiny, ktoré danú udalosť spôsobili, a pod neho následky udalosti. Políčka prepojím šípkami, ktoré vyjadria ich vzájomný vzťah. (Ak pracujem s predtlačeným listom, informácie vpisujem rovnakým postupom do už načrtnutých políčok.)